2008-06-26
ΕΠΑΝΙΔΡΥΣΗ ΤΗΣ ΗΜΕΤΕΡΟΚΡΑΤΙΑΣ: ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΗ ΤΕΚΜΗΡΙΩΣΗ
ΕΠΑΝΙΔΡΥΣΗ ΤΗΣ ΗΜΕΤΕΡΟΚΡΑΤΙΑΣ: ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΗ ΤΕΚΜΗΡΙΩΣΗ
ΑΝΟΙΚΤΗ ΕΠΙΣΤΟΛΗ
Προς: κ.κ. Υπουργό και Υφυπουργούς Εθνικής Παιδείας
Κοιν: Γραφείο κ. Προέδρου της Δημοκρατίας
Γραφείο κ. Πρωθυπουργού,
κ.κ. Αρχηγούς κομμάτων,
κ.κ. Έλληνες Βουλευτές-Ευρωβουλευτές,
ΟΛΜΕ-ΕΛΜΕ, ΔΟΕ, ΑΔΕΔΥ, Παιδαγωγικό Ινστιτούτο, Επιστημονικούς συλλόγους,
συναδέλφους εκπαιδευτικούς, ΜΜΕ,
Υπηρεσιακά και αιρετά μέλη του ΠΥΣΔΕ της Δ/νσης Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης Ανατ.
Θεσσαλονίκης.
Αξιότιμε κ. Υπουργέ Εθνικής Παιδείας,
για μια ακόμη φορά, επί της υπουργίας σας αυτή την φορά, επαναλήφθηκαν οι «συνήθεις» αξιολογήσεις των υποψήφιων διευθυντών- υποδιευθυντών, σχολικών μονάδων. Προηγήθηκαν και επί υπουργίας προκατόχων σας πολλές φορές και οι αξιολογήσεις των στελεχών της εκπαίδευσης Δ/ντών Μέσης Εκπαίδευσης, προϊσταμένων, κλπ με τον ίδιο ακριβώς τρόπο. Δηλαδή ημετεροκρατία που συμπλέει και με την αναξιοκρατία. Από όλα τα μέρη της χώρας υπάρχουν σχετικές καταγγελίες για τις κρίσεις των υποψηφίων δ/ντών-υποδιευθυντών. Σε μια μάλιστα περίπτωση υπάρχει και σχετική ενυπόγραφη διαμαρτυρία πολλών δεκάδων συναδέλφων ενός σχολείου(1ο ΣΕΚ Εύοσμου, Δυτικής Θεσσαλονίκης) για την υποτίμηση συναδέλφου αρχιτεκτόνισσας του σχολείου τους, με πλουσιότατο βιογραφικό, αφού επιλέχτηκε ως υποδιευθυντής αντί αυτής, που είχε και την υποστήριξη του συλλόγου των καθηγητών, συνάδελφος απόφοιτος μέσης τεχνικής σχολής με κύριο «προσόν» την ιδιότητά του ως μέλους της φιλοκυβερνητικής παράταξης ΔΑΚΕ, με συμμετοχή στο συμβούλιο σαν αξιολογητή και αιρετού μέλους που είναι αποσπασμένος σε γραφείο κυβερνητικού βουλευτή. Στην Θεσσαλονίκη το θέμα των κρίσεων, σε συγκεκριμένη περίπτωση, απασχόλησε και τον εισαγγελέα που μετά την καταγγελία ανέθεσε σε ανακριτή την υπόθεση, και ήδη έχουν καταθέσει διάφοροι υπηρεσιακοί παράγοντες, συνδικαλιστές και υποψήφιοι Δ/ντές. Υπάρχουν και πολλές προσφυγές στα διοικητικά δικαστήρια από θιγόμενους υποψήφιους Δ/ντές-υπ/ντές.
Ευελπιστώντας ότι θέλετε να γράψετε ιστορία στο Υπουργείο Εθνικής Παιδείας και όχι απλώς να συνεχίσετε της επικρατούσα από δεκαετίες κατάσταση της ημετεροκρατίας-αναξιοκρατίας, σας κοινοποιώ μια μαθηματική τεκμηρίωση της κατάστασης των κρίσεων στην Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ανατ. Θεσσαλονίκης, τέτοια που να μην επιδέχεται αμφισβήτηση, επειδή δεν αποτελεί κριτική συγκεκριμένων επιλογών προσώπων, αλλά αποτελεί καταγραφή μέσων όρων αξιολόγησης μεγάλου αριθμού συναδέλφων, με βάση την συνδικαλιστική τους επιλογή, μεταξύ των οποίων οι κοινοί υποψήφιοι σε δυο κρίσεις διευθυντών του 2002 και του 2007, δηλαδή των κυβερνήσεων δυο διαφορετικών κομμάτων. Η κατάσταση είναι παρόμοια σε όλη την Ελλάδα.
Ευελπιστώ ότι θα τολμήσετε μεταρρυθμίσεις αδιαφορώντας για το κομματικό ή και το προσωπικό σας εκλογικό συμφέρον και ιδίως της εξάλειψης της «συνέντευξης» των υποψηφίων, αφού αυτή είναι ένας βασικός μηχανισμός της ημετεροκρατίας- αναξιοκρατίας και υποδαύλισης της ιδιοτέλειας σε εκπαιδευτικούς, αλλά και της επαναπροκήρυξης των θέσεων δ/ντών χωρίς συνεντεύξεις και με μόνο ή κύριο κριτήριο την αρχαιότητα. Χρειάζεται ακόμη και επανεκτίμηση της συμμετοχής των μεταπτυχιακών τίτλων στην συνολική βαθμολογία των υποψηφίων. Μπορεί πχ. να μετρά ισότιμα δεύτερο πτυχίο, ή ο μεταπτυχιακός τίτλος όλων των σχολών, όταν υπάρχει προτίμηση κάποιων σχολών λόγω της μεγάλης ευκολίας που αποκτώνται τέτοιοι σχετικοί τίτλοι; Πχ. σχολής με μια από τις χαμηλότερες βάσεις εισαγωγής στα ΑΕΙ και που έχει δώσει και πολλές εκατοντάδες διδακτορικά αλλά όμως που έχει την προτίμηση για δεύτερο πτυχίο ή μεταπτυχιακούς τίτλους από πτυχιούχους τελείως άσχετων σχολών.
Στις αξιολογήσεις των συνεντεύξεων που έγιναν υπάρχουν επίσης καταγγελίες για προκαθορισμένες βαθμολογίες πριν καν την συνέντευξη, με κριτήρια βέβαια την ημετεροκρατία. Αλλά και άνιση «μεταχείριση» των υποψηφίων κατά τις «συνεντεύξεις», αφού δεν αποκλείονται οι προσυνεννοημένες ερωτήσεις στους ημετέρους, ώστε να αφήσουν «άριστη» εντύπωση και άρα ανάλογη αξιολόγηση από λοιπά μέλη του υπηρεσιακού συμβουλίου, αλλά και προβοκατόρικες ερωτήσεις σε ανεπιθύμητους, πχ. σε γνωστό για την συνδικαλιστική του συνέπεια εκπαιδευτικό( και μάλιστα από αιρετό μέλος της ΔΑΚΕ) «τι θα κάνετε σαν δ/ντής σε περίπτωση που η ΟΛΜΕ κηρύξει απεργία;». Δεν λείπουν και περιπτώσεις υποψηφίων κρινόντων και συγχρόνως κρινόμενων από το ίδιο υπηρεσιακό συμβούλιο, ή με στενές συγγενικές σχέσεις με κρίνοντες , που πάντα οδηγούν στην μέγιστη βαθμολογία και κατάληψη μάλιστα της θέσης 1ης τους επιλογής. Υπάρχει επίσης και αρνητική συνεκτίμηση για υποψήφιους Δ/ντές, πολιτικών απόψεών τους όπως πχ. της ανάγκης διαχωρισμού κράτους εκκλησίας για την προώθηση του δημόσιου συμφέροντος. Ακόμη και αρνητική αξιολόγηση υποψηφίων λαμβάνοντας υπόψη και ποια σχολεία επιλέγουν ώστε να μην εμποδιστούν ημέτεροι που ζητούν τα σχολεία αυτά, πράγμα που επιβάλλει η δήλωση προτίμησης σχολείων από τους υποψήφιους να γίνεται μετά την λήξη των αξιολογήσεων.
Τέτοια είναι η έκταση της ημετεροκρατίας που ακόμη και μέλη της φιλοκυβερνητικής παράταξης ΔΑΚΕ, απολογούμενοι σε στιγμές ειλικρίνειας, για τις κρίσεις να λένε : «αφού το έκαναν και οι προηγούμενοι γιατί να μην το κάνουμε και εμείς;» !!!
Στην κοινωνία ένας αποτελεσματικός μηχανισμός προόδου είναι και η πλατύτερη αποδοκιμασία των αρνητικών φαινόμενων και ιδίως αυτών που σχετίζονται με ηθικές αξίες, σε αντίθετη περίπτωση η κοινωνία διαπαιδαγωγείται στην ιδιοτέλεια με το «δώσε και μένα μπάρμπα».
Από τους προσαρτημένους πίνακες στατιστικής επεξεργασίας των κρίσεων των υποψήφιων Δ/ντών Γυμνασίων- Λυκείων της Ανατολικής Θεσσαλονίκης γίνονται φανερά τα παρακάτω(στο προσαρτημένο αρχείο ECXEL περιλαμβάνονται τα σχετικά χαρακτηριστικά των υποψηφίων στα οποία στηρίχτηκε η στατιστική επεξεργασία. Η συνδικαλιστική ιδιότητα προέκυψε από την συμμετοχή στις πιο πρόσφατες συνδικαλιστικές εκλογές) :
1. Ο αριθμός των υποψήφιων δ/ντων από το 2002 στο 2007 μειώθηκε σημαντικά(Πίνακας 3) , από 397 σε 311( μείωση 21,7%), παρά την αύξηση των θέσεων Δ/ντών λόγω της ίδρυσης νέων σχολείων, αλλά και της καθιέρωσης επιπλέον κινήτρων, όπως αύξησης του διευθυντικού επιδόματος και του συνυπολογισμού του στις συντάξιμες αποδοχές. Ο κύριος λόγος είναι η επιθυμία τους να αποφύγουν τον ευτελισμό της κρίσεις με κομματικά κριτήρια, αξιολογούμενοι χαμηλότερα από ανάξιους . Αυτό ισχύει ακόμη και για φιλοκυβερνητικούς άξιους συναδέλφους, που όμως η αξιοπρέπειά τους κρατά μακριά από κομματικο-συνδικαλιστικούς μηχανισμούς. Αλλά παρά την γενική μείωση των υποψηφίων υπάρχει και αύξηση του ποσοστού των υποψηφίων με φιλοκυβερνητική παραταξιακή ιδιότητα με παράλληλη μείωση των υποψηφίων των άλλων παρατάξεων καθώς και αυτών που δεν έχουν παραταξιακή ιδιότητα, πράγμα που καταδεικνύει την ημετεροκρατία. Η κατάσταση αυτή δυστυχώς διαπαιδαγωγεί τους νέους εκπαιδευτικούς στην ιδιοτέλεια, πράγμα που είναι ορατό στις συνδικαλιστικές εκλογές, όπου αυξομειώνεται εντυπωσιακά ο αριθμός των υποψηφίων των δυο φιλοκυβερνητικών παρατάξεων κάθε φορά που επίκειται κυβερνητική αλλαγή, χωρίς καμιά σημαντική μεταβολή του εκλογικού ποσοστού των παρατάξεων αυτών, με προφανή σκοπό να ευνοηθούν σε επόμενες επιλογές στελεχών διοίκησης διαφόρων βαθμίδων.
2. Από τις κρίσεις 2007 των εκπαιδευτικών που ήταν υποψήφιοι και των δυο κρίσεων των ετών 2002 και 2007 φαίνεται πεντακάθαρα η ημετεροκρατία και μάλιστα ενισχυμένη. Οι ίδιοι υποψήφιοι αξιολογούνται με διαφορετική αξιολόγηση από πριν. Οι καταγραφές αφορούν μέσους όρους. Έτσι οι υποψήφιοι δ/ντές που ήταν και υποψήφιοι της ΔΑΚΕ έχουν κατά μέσο όρο πολύ μεγαλύτερη βαθμολόγηση από το μέσο όρο, παρόλο που ο μέσος όρος των μετρίσιμων μορίων(αρχαιότητα, διευθυντική προϋπηρεσία, πτυχία κλπ)υστερεί σχετικά με τον μέσο όρο όλων των υποψηφίων. Έτσι έχουμε βελτίωση της σειράς κατάταξης κατά 71 θέσεις(!) κατά μέσο όρο σε σχέση με την κατάταξή τους με τα αντικειμενικά μόρια, χωρίς δηλαδή την αξιολόγηση της συνέντευξης. Έχουν ακόμη μεγαλύτερο ποσοστό ανάδειξης σε Δ/ντές κλπ, ενώ όλοι οι άλλοι βρίσκονται κάτω από τον μέσο όρο. Το 2002 οι κρίσεις ήταν βέβαια αντίστροφες. Οι υποψήφιοι δ/ντές που ήταν και υποψήφιοι της ΠΑΣΚΕ, ήταν οι καλύτερα αξιολογηθέντες και όλοι οι άλλοι μεταξύ των οποίων και της ΔΑΚΕ ήταν χειρότερα αξιολογηθέντες.
3. Η ημετεροκρατία, φαίνεται ακόμη και από την αξιολόγηση των διαφόρων ειδικοτήτων. Η ειδικότητα που αξιολογήθηκε πρώτη κατά μέσο όρο κατά τις συνεντεύξεις στην Ανατ. θεσ/νίκη, είναι η ειδικότητα των γυμναστών, που έχοντας σήμερα 20-25 χρόνια προϋπηρεσία, προκύπτει ότι είναι απόφοιτοι των πριν 20-25 χρόνια σχολών διετούς φοίτησης. Αξιολογήθηκαν δηλαδή κατά μέσο όρο οι γυμναστές ικανότεροι για Δ/ντές σχολείων(έχοντας μάλιστα και την μικρότερη κατά μέσο όρο σχέση με τα τρέχοντα διοικητικά ζητήματα του σχολείου τους σαν διδακτικό προσωπικό) από απόφοιτους Πανεπιστημιακών σχολών 4-5/ετούς φοίτησης πχ. Μηχανικών Πολυτεχνείου, Νομικών, Φυσικών, Μαθηματικών, Φιλολόγων κλπ . Η εξήγηση βρίσκεται στο μεγαλύτερο ποσοστό (50%) γυμναστών που ανήκουν στο ψηφοδέλτιο της ΔΑΚΕ από ότι στα ψηφοδέλτια όλων των άλλων παρατάξεων (12.5 %) και με το 37.5% των ανένταχτων .
4. Ακόμη αξιοπρόσεκτο είναι και το γεγονός της βαθμολόγησης ως αξιολογούμενων των αιρετών του κλάδου, που μετέχουν στο ΠΥΣΔΕ σαν αξιολογητές, και της 100% επιτυχίας τους. Μέγιστη βαθμολογία συνέντευξης και επιλογή του 1ου σχολείου επιλογής τους. Αυτό βέβαια μπορεί να οφείλεται στην λόγω της συχνής ενασχόλησης με διοικητικά ζητήματα καλύτερης γνώσης διοικητικών θεμάτων, αλλά πρέπει να είναι το κύριο προσόν των υποψήφιων δ/ντών εκπαιδευτικών μονάδων η καλύτερη γνώση διοικητικών εγκυκλίων; Είναι κυρίως διοικητική ή εκπαιδευτική μονάδα ένα σχολείο; Δεν υπάρχουν σε κάθε σχολικό αρχείο οι απαιτούμενες για κάθε ζήτημα εγκύκλιοι; Είναι η αποστήθισή τους σπουδαίο προσόν; Ή μήπως η επιτυχία τους οφείλεται σε κάποιου είδους αλληλοϋποστήριξη αιρετών και υπηρεσιακών μελών των ΠΥΣΔΕ;
Τι υποδηλώνει ακόμη η μη απάντηση μέχρι σήμερα(αν και έχουν περάσει μήνες) αιτήσεων (όπως από τον νόμο κατοχυρώνεται το δικαίωμα) για την έγγραφη αναλυτική ενημέρωση της αξιολόγησης υποψηφίων καθώς και των αναλυτικών σχετικών πινάκων αξιολόγησης και των επιλογών των συνυποψήφιων, παρόλο που και στο αποδεικτικό παραλαβής των αιτήσεων δηλώνεται ότι θα υπάρξει απάντηση σε 30 μέρες ;
Στην κοινωνία τα διάφορα κοινωνικά φαινόμενα και θεσμοί συνδέονται μεταξύ τους με μια αλυσίδα ενδιάμεσων φαινόμενων που άλλοτε είναι ορατά και άλλοτε όχι. Συχνά μάλιστα ένα φαινόμενο κοινωνικό, όπως η συνέντευξη των υποψηφίων Δ/των, που προβάλλεται σαν θετικό, έχει στην πράξη πολλές αρνητικές συνέπειες που αν ήταν γνωστές δεν θα γινόταν αποδεκτό. Πρέπει λοιπόν όλες οι άμεσες και έμμεσες συνέπειες τέτοιων θεσμών να καταγραφούν ώστε με τις κατάλληλες επιλογές να επιλεγεί η πιο συμφέρουσα για την κοινωνία και την δημοκρατία, ιδίως όταν κάποια συνέπεια έχει μεγάλη σημασία και στην διαπαιδαγώγηση του Ελληνικού Λαού και ιδίως της νεολαίας, έτσι ώστε να αντιστραφεί το εξαιρετικά αρνητικό για την χώρα γεγονός της πανευρωπαϊκής ή και παγκόσμιας πρωτιάς σε αρνητικούς δείκτες και της οπισθοφυλακής σε θετικούς δείκτες, για τομείς της κοινωνίας που καθορίζονται κυρίως ή μόνο από την ανθρώπινη συμπεριφορά.
Θεσσαλονίκη
Πολίτης
Μυρίδης Δαμιανός
Μαθηματικός, στο 7ο Γεν. Λύκειο Καλαμαριάς
miridisdam@sch.gr, miridisdam@freemail.gr, miridisdam@gmail.com, 6973761202
ΑΝΟΙΚΤΗ ΕΠΙΣΤΟΛΗ
Προς: κ.κ. Υπουργό και Υφυπουργούς Εθνικής Παιδείας
Κοιν: Γραφείο κ. Προέδρου της Δημοκρατίας
Γραφείο κ. Πρωθυπουργού,
κ.κ. Αρχηγούς κομμάτων,
κ.κ. Έλληνες Βουλευτές-Ευρωβουλευτές,
ΟΛΜΕ-ΕΛΜΕ, ΔΟΕ, ΑΔΕΔΥ, Παιδαγωγικό Ινστιτούτο, Επιστημονικούς συλλόγους,
συναδέλφους εκπαιδευτικούς, ΜΜΕ,
Υπηρεσιακά και αιρετά μέλη του ΠΥΣΔΕ της Δ/νσης Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης Ανατ.
Θεσσαλονίκης.
Αξιότιμε κ. Υπουργέ Εθνικής Παιδείας,
για μια ακόμη φορά, επί της υπουργίας σας αυτή την φορά, επαναλήφθηκαν οι «συνήθεις» αξιολογήσεις των υποψήφιων διευθυντών- υποδιευθυντών, σχολικών μονάδων. Προηγήθηκαν και επί υπουργίας προκατόχων σας πολλές φορές και οι αξιολογήσεις των στελεχών της εκπαίδευσης Δ/ντών Μέσης Εκπαίδευσης, προϊσταμένων, κλπ με τον ίδιο ακριβώς τρόπο. Δηλαδή ημετεροκρατία που συμπλέει και με την αναξιοκρατία. Από όλα τα μέρη της χώρας υπάρχουν σχετικές καταγγελίες για τις κρίσεις των υποψηφίων δ/ντών-υποδιευθυντών. Σε μια μάλιστα περίπτωση υπάρχει και σχετική ενυπόγραφη διαμαρτυρία πολλών δεκάδων συναδέλφων ενός σχολείου(1ο ΣΕΚ Εύοσμου, Δυτικής Θεσσαλονίκης) για την υποτίμηση συναδέλφου αρχιτεκτόνισσας του σχολείου τους, με πλουσιότατο βιογραφικό, αφού επιλέχτηκε ως υποδιευθυντής αντί αυτής, που είχε και την υποστήριξη του συλλόγου των καθηγητών, συνάδελφος απόφοιτος μέσης τεχνικής σχολής με κύριο «προσόν» την ιδιότητά του ως μέλους της φιλοκυβερνητικής παράταξης ΔΑΚΕ, με συμμετοχή στο συμβούλιο σαν αξιολογητή και αιρετού μέλους που είναι αποσπασμένος σε γραφείο κυβερνητικού βουλευτή. Στην Θεσσαλονίκη το θέμα των κρίσεων, σε συγκεκριμένη περίπτωση, απασχόλησε και τον εισαγγελέα που μετά την καταγγελία ανέθεσε σε ανακριτή την υπόθεση, και ήδη έχουν καταθέσει διάφοροι υπηρεσιακοί παράγοντες, συνδικαλιστές και υποψήφιοι Δ/ντές. Υπάρχουν και πολλές προσφυγές στα διοικητικά δικαστήρια από θιγόμενους υποψήφιους Δ/ντές-υπ/ντές.
Ευελπιστώντας ότι θέλετε να γράψετε ιστορία στο Υπουργείο Εθνικής Παιδείας και όχι απλώς να συνεχίσετε της επικρατούσα από δεκαετίες κατάσταση της ημετεροκρατίας-αναξιοκρατίας, σας κοινοποιώ μια μαθηματική τεκμηρίωση της κατάστασης των κρίσεων στην Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ανατ. Θεσσαλονίκης, τέτοια που να μην επιδέχεται αμφισβήτηση, επειδή δεν αποτελεί κριτική συγκεκριμένων επιλογών προσώπων, αλλά αποτελεί καταγραφή μέσων όρων αξιολόγησης μεγάλου αριθμού συναδέλφων, με βάση την συνδικαλιστική τους επιλογή, μεταξύ των οποίων οι κοινοί υποψήφιοι σε δυο κρίσεις διευθυντών του 2002 και του 2007, δηλαδή των κυβερνήσεων δυο διαφορετικών κομμάτων. Η κατάσταση είναι παρόμοια σε όλη την Ελλάδα.
Ευελπιστώ ότι θα τολμήσετε μεταρρυθμίσεις αδιαφορώντας για το κομματικό ή και το προσωπικό σας εκλογικό συμφέρον και ιδίως της εξάλειψης της «συνέντευξης» των υποψηφίων, αφού αυτή είναι ένας βασικός μηχανισμός της ημετεροκρατίας- αναξιοκρατίας και υποδαύλισης της ιδιοτέλειας σε εκπαιδευτικούς, αλλά και της επαναπροκήρυξης των θέσεων δ/ντών χωρίς συνεντεύξεις και με μόνο ή κύριο κριτήριο την αρχαιότητα. Χρειάζεται ακόμη και επανεκτίμηση της συμμετοχής των μεταπτυχιακών τίτλων στην συνολική βαθμολογία των υποψηφίων. Μπορεί πχ. να μετρά ισότιμα δεύτερο πτυχίο, ή ο μεταπτυχιακός τίτλος όλων των σχολών, όταν υπάρχει προτίμηση κάποιων σχολών λόγω της μεγάλης ευκολίας που αποκτώνται τέτοιοι σχετικοί τίτλοι; Πχ. σχολής με μια από τις χαμηλότερες βάσεις εισαγωγής στα ΑΕΙ και που έχει δώσει και πολλές εκατοντάδες διδακτορικά αλλά όμως που έχει την προτίμηση για δεύτερο πτυχίο ή μεταπτυχιακούς τίτλους από πτυχιούχους τελείως άσχετων σχολών.
Στις αξιολογήσεις των συνεντεύξεων που έγιναν υπάρχουν επίσης καταγγελίες για προκαθορισμένες βαθμολογίες πριν καν την συνέντευξη, με κριτήρια βέβαια την ημετεροκρατία. Αλλά και άνιση «μεταχείριση» των υποψηφίων κατά τις «συνεντεύξεις», αφού δεν αποκλείονται οι προσυνεννοημένες ερωτήσεις στους ημετέρους, ώστε να αφήσουν «άριστη» εντύπωση και άρα ανάλογη αξιολόγηση από λοιπά μέλη του υπηρεσιακού συμβουλίου, αλλά και προβοκατόρικες ερωτήσεις σε ανεπιθύμητους, πχ. σε γνωστό για την συνδικαλιστική του συνέπεια εκπαιδευτικό( και μάλιστα από αιρετό μέλος της ΔΑΚΕ) «τι θα κάνετε σαν δ/ντής σε περίπτωση που η ΟΛΜΕ κηρύξει απεργία;». Δεν λείπουν και περιπτώσεις υποψηφίων κρινόντων και συγχρόνως κρινόμενων από το ίδιο υπηρεσιακό συμβούλιο, ή με στενές συγγενικές σχέσεις με κρίνοντες , που πάντα οδηγούν στην μέγιστη βαθμολογία και κατάληψη μάλιστα της θέσης 1ης τους επιλογής. Υπάρχει επίσης και αρνητική συνεκτίμηση για υποψήφιους Δ/ντές, πολιτικών απόψεών τους όπως πχ. της ανάγκης διαχωρισμού κράτους εκκλησίας για την προώθηση του δημόσιου συμφέροντος. Ακόμη και αρνητική αξιολόγηση υποψηφίων λαμβάνοντας υπόψη και ποια σχολεία επιλέγουν ώστε να μην εμποδιστούν ημέτεροι που ζητούν τα σχολεία αυτά, πράγμα που επιβάλλει η δήλωση προτίμησης σχολείων από τους υποψήφιους να γίνεται μετά την λήξη των αξιολογήσεων.
Τέτοια είναι η έκταση της ημετεροκρατίας που ακόμη και μέλη της φιλοκυβερνητικής παράταξης ΔΑΚΕ, απολογούμενοι σε στιγμές ειλικρίνειας, για τις κρίσεις να λένε : «αφού το έκαναν και οι προηγούμενοι γιατί να μην το κάνουμε και εμείς;» !!!
Στην κοινωνία ένας αποτελεσματικός μηχανισμός προόδου είναι και η πλατύτερη αποδοκιμασία των αρνητικών φαινόμενων και ιδίως αυτών που σχετίζονται με ηθικές αξίες, σε αντίθετη περίπτωση η κοινωνία διαπαιδαγωγείται στην ιδιοτέλεια με το «δώσε και μένα μπάρμπα».
Από τους προσαρτημένους πίνακες στατιστικής επεξεργασίας των κρίσεων των υποψήφιων Δ/ντών Γυμνασίων- Λυκείων της Ανατολικής Θεσσαλονίκης γίνονται φανερά τα παρακάτω(στο προσαρτημένο αρχείο ECXEL περιλαμβάνονται τα σχετικά χαρακτηριστικά των υποψηφίων στα οποία στηρίχτηκε η στατιστική επεξεργασία. Η συνδικαλιστική ιδιότητα προέκυψε από την συμμετοχή στις πιο πρόσφατες συνδικαλιστικές εκλογές) :
1. Ο αριθμός των υποψήφιων δ/ντων από το 2002 στο 2007 μειώθηκε σημαντικά(Πίνακας 3) , από 397 σε 311( μείωση 21,7%), παρά την αύξηση των θέσεων Δ/ντών λόγω της ίδρυσης νέων σχολείων, αλλά και της καθιέρωσης επιπλέον κινήτρων, όπως αύξησης του διευθυντικού επιδόματος και του συνυπολογισμού του στις συντάξιμες αποδοχές. Ο κύριος λόγος είναι η επιθυμία τους να αποφύγουν τον ευτελισμό της κρίσεις με κομματικά κριτήρια, αξιολογούμενοι χαμηλότερα από ανάξιους . Αυτό ισχύει ακόμη και για φιλοκυβερνητικούς άξιους συναδέλφους, που όμως η αξιοπρέπειά τους κρατά μακριά από κομματικο-συνδικαλιστικούς μηχανισμούς. Αλλά παρά την γενική μείωση των υποψηφίων υπάρχει και αύξηση του ποσοστού των υποψηφίων με φιλοκυβερνητική παραταξιακή ιδιότητα με παράλληλη μείωση των υποψηφίων των άλλων παρατάξεων καθώς και αυτών που δεν έχουν παραταξιακή ιδιότητα, πράγμα που καταδεικνύει την ημετεροκρατία. Η κατάσταση αυτή δυστυχώς διαπαιδαγωγεί τους νέους εκπαιδευτικούς στην ιδιοτέλεια, πράγμα που είναι ορατό στις συνδικαλιστικές εκλογές, όπου αυξομειώνεται εντυπωσιακά ο αριθμός των υποψηφίων των δυο φιλοκυβερνητικών παρατάξεων κάθε φορά που επίκειται κυβερνητική αλλαγή, χωρίς καμιά σημαντική μεταβολή του εκλογικού ποσοστού των παρατάξεων αυτών, με προφανή σκοπό να ευνοηθούν σε επόμενες επιλογές στελεχών διοίκησης διαφόρων βαθμίδων.
2. Από τις κρίσεις 2007 των εκπαιδευτικών που ήταν υποψήφιοι και των δυο κρίσεων των ετών 2002 και 2007 φαίνεται πεντακάθαρα η ημετεροκρατία και μάλιστα ενισχυμένη. Οι ίδιοι υποψήφιοι αξιολογούνται με διαφορετική αξιολόγηση από πριν. Οι καταγραφές αφορούν μέσους όρους. Έτσι οι υποψήφιοι δ/ντές που ήταν και υποψήφιοι της ΔΑΚΕ έχουν κατά μέσο όρο πολύ μεγαλύτερη βαθμολόγηση από το μέσο όρο, παρόλο που ο μέσος όρος των μετρίσιμων μορίων(αρχαιότητα, διευθυντική προϋπηρεσία, πτυχία κλπ)υστερεί σχετικά με τον μέσο όρο όλων των υποψηφίων. Έτσι έχουμε βελτίωση της σειράς κατάταξης κατά 71 θέσεις(!) κατά μέσο όρο σε σχέση με την κατάταξή τους με τα αντικειμενικά μόρια, χωρίς δηλαδή την αξιολόγηση της συνέντευξης. Έχουν ακόμη μεγαλύτερο ποσοστό ανάδειξης σε Δ/ντές κλπ, ενώ όλοι οι άλλοι βρίσκονται κάτω από τον μέσο όρο. Το 2002 οι κρίσεις ήταν βέβαια αντίστροφες. Οι υποψήφιοι δ/ντές που ήταν και υποψήφιοι της ΠΑΣΚΕ, ήταν οι καλύτερα αξιολογηθέντες και όλοι οι άλλοι μεταξύ των οποίων και της ΔΑΚΕ ήταν χειρότερα αξιολογηθέντες.
3. Η ημετεροκρατία, φαίνεται ακόμη και από την αξιολόγηση των διαφόρων ειδικοτήτων. Η ειδικότητα που αξιολογήθηκε πρώτη κατά μέσο όρο κατά τις συνεντεύξεις στην Ανατ. θεσ/νίκη, είναι η ειδικότητα των γυμναστών, που έχοντας σήμερα 20-25 χρόνια προϋπηρεσία, προκύπτει ότι είναι απόφοιτοι των πριν 20-25 χρόνια σχολών διετούς φοίτησης. Αξιολογήθηκαν δηλαδή κατά μέσο όρο οι γυμναστές ικανότεροι για Δ/ντές σχολείων(έχοντας μάλιστα και την μικρότερη κατά μέσο όρο σχέση με τα τρέχοντα διοικητικά ζητήματα του σχολείου τους σαν διδακτικό προσωπικό) από απόφοιτους Πανεπιστημιακών σχολών 4-5/ετούς φοίτησης πχ. Μηχανικών Πολυτεχνείου, Νομικών, Φυσικών, Μαθηματικών, Φιλολόγων κλπ . Η εξήγηση βρίσκεται στο μεγαλύτερο ποσοστό (50%) γυμναστών που ανήκουν στο ψηφοδέλτιο της ΔΑΚΕ από ότι στα ψηφοδέλτια όλων των άλλων παρατάξεων (12.5 %) και με το 37.5% των ανένταχτων .
4. Ακόμη αξιοπρόσεκτο είναι και το γεγονός της βαθμολόγησης ως αξιολογούμενων των αιρετών του κλάδου, που μετέχουν στο ΠΥΣΔΕ σαν αξιολογητές, και της 100% επιτυχίας τους. Μέγιστη βαθμολογία συνέντευξης και επιλογή του 1ου σχολείου επιλογής τους. Αυτό βέβαια μπορεί να οφείλεται στην λόγω της συχνής ενασχόλησης με διοικητικά ζητήματα καλύτερης γνώσης διοικητικών θεμάτων, αλλά πρέπει να είναι το κύριο προσόν των υποψήφιων δ/ντών εκπαιδευτικών μονάδων η καλύτερη γνώση διοικητικών εγκυκλίων; Είναι κυρίως διοικητική ή εκπαιδευτική μονάδα ένα σχολείο; Δεν υπάρχουν σε κάθε σχολικό αρχείο οι απαιτούμενες για κάθε ζήτημα εγκύκλιοι; Είναι η αποστήθισή τους σπουδαίο προσόν; Ή μήπως η επιτυχία τους οφείλεται σε κάποιου είδους αλληλοϋποστήριξη αιρετών και υπηρεσιακών μελών των ΠΥΣΔΕ;
Τι υποδηλώνει ακόμη η μη απάντηση μέχρι σήμερα(αν και έχουν περάσει μήνες) αιτήσεων (όπως από τον νόμο κατοχυρώνεται το δικαίωμα) για την έγγραφη αναλυτική ενημέρωση της αξιολόγησης υποψηφίων καθώς και των αναλυτικών σχετικών πινάκων αξιολόγησης και των επιλογών των συνυποψήφιων, παρόλο που και στο αποδεικτικό παραλαβής των αιτήσεων δηλώνεται ότι θα υπάρξει απάντηση σε 30 μέρες ;
Στην κοινωνία τα διάφορα κοινωνικά φαινόμενα και θεσμοί συνδέονται μεταξύ τους με μια αλυσίδα ενδιάμεσων φαινόμενων που άλλοτε είναι ορατά και άλλοτε όχι. Συχνά μάλιστα ένα φαινόμενο κοινωνικό, όπως η συνέντευξη των υποψηφίων Δ/των, που προβάλλεται σαν θετικό, έχει στην πράξη πολλές αρνητικές συνέπειες που αν ήταν γνωστές δεν θα γινόταν αποδεκτό. Πρέπει λοιπόν όλες οι άμεσες και έμμεσες συνέπειες τέτοιων θεσμών να καταγραφούν ώστε με τις κατάλληλες επιλογές να επιλεγεί η πιο συμφέρουσα για την κοινωνία και την δημοκρατία, ιδίως όταν κάποια συνέπεια έχει μεγάλη σημασία και στην διαπαιδαγώγηση του Ελληνικού Λαού και ιδίως της νεολαίας, έτσι ώστε να αντιστραφεί το εξαιρετικά αρνητικό για την χώρα γεγονός της πανευρωπαϊκής ή και παγκόσμιας πρωτιάς σε αρνητικούς δείκτες και της οπισθοφυλακής σε θετικούς δείκτες, για τομείς της κοινωνίας που καθορίζονται κυρίως ή μόνο από την ανθρώπινη συμπεριφορά.
Θεσσαλονίκη
Πολίτης
Μυρίδης Δαμιανός
Μαθηματικός, στο 7ο Γεν. Λύκειο Καλαμαριάς
miridisdam@sch.gr, miridisdam@freemail.gr, miridisdam@gmail.com, 6973761202